„Je to složité“ – to je vztahový status, který dokonale vystihuje můj vztah s Facebookem. Jak jinak popsat platformu, která byla kdysi zlatý důl pro každého podnikatele, ale nyní se zdá, že má větší zájem o to, aby nás nechala platit za každý nádech a výdech?
Když Facebook poprvé přišel na scénu, byl to sen každého marketéra. Organický dosah byl obrovský, vaše příspěvky viděli skoro všichni vaši fanoušci, a reklama? Ta byla jen třešničkou na dortu. Ale jako každý románek, i tento měl svůj vrchol a následný pád.
Pak přišly změny v algoritmu. Najednou byly naše příspěvky schované někde na konci zpravodajského kanálu, mezi fotkami z dovolených a politickými debatami. Kde je ten čas, kdy byl Facebook jako věrný pes, který nám nosil všechno, co jsme mu hodili?
Měl jsem klienta, který se chlubil, že jeho příspěvky měly tisícové dosahy bez jediné koruny utracené za reklamu. Ale po jedné „magické“ aktualizaci algoritmu se jeho dosah propadl k pár stovkám. Z jeho komentářů bylo cítit, že si myslí, že ho Facebook osobně má na mušce.
A pak si vzpomínám na to, kdy jsem sám zveřejnil video z jednoho večírku, na kterém jsem hrál na kytaru a zpíval o tom, jak Facebook změnil pravidla hry. Video mělo obrovský úspěch mezi mými přáteli, ale veřejnost ho takřka neviděla. Bylo to, jako by Facebook říkal: „Hele, tohle je fakt hezké, ale ne na mém hřišti.“
A pak to přišlo: pokud chcete být vidět, musíte platit. Facebook změnil pravidla hry – organický dosah byl nahrazen placenou propagací. „To je jako když pozvu někoho na večeři a pak ho nechám zaplatit účet“ , pomyslel jsem si s úsměvem. A tak jsme se ocitli v éře placeného obsahu. Každý like, sdílení nebo komentář nyní přijde s cenovkou. Jak říká staré přísloví: „Láska je slepá, ale Facebook vždycky najde cestu, jak vám poslat fakturu.„
Zdá se, že Facebook má nyní raději obsah, který působí více „přirozeně“ – jako by byly selfie a rodinné snímky novým zlatým standardem. Ale co my, podnikatelé? Musíme se stát mistry v převleku, abychom přežili v této divoké džungli?
Jeden známý e-shop začal na svém Facebookovém profilu sdílet fotky svého personálu, jak obědvají, nebo hrají stolní fotbal. Najednou se z profesionální stránky stala galerie „obědů a her“ – což bylo vtipné, ale málokdo si všiml, že prodávají i produkty.
Další podnikatel začal sdílet příspěvky o tom, jak jeho produkty „zlepšují rodinný život“. Fotografie rodinných pikniků s jeho produktem ve středu pozornosti byly roztomilé, ale tak trochu nucené. Lidé začali komentovat, jestli rodinný piknik není lepší bez těch plastových salátových misek.
Tyto příběhy ukazují, jak daleko jsou někteří podnikatelé ochotni zajít, aby se jejich obsah jevil „přirozeně“ pro algoritmus Facebooku. Je to taneček mezi tím, co je autentické a co je zjevně vystavěné pro lajky, a občas to je prostě až moc průhlédné…
Ztracená láska kvůli novým zájmům: „Můj byznys rostl díky Facebooku, ale pak se to zastavilo. Přešel jsem na Instagram a najednou to byla láska na první pohled. Omlouvám se, Facebooku, ale někdy se prostě stane, že najdeme někoho nového.“ Milan
Ale nebojte, vše není ztraceno. S trochou kreativity a znalostí můžeme Facebook přelstít. Vytvářejte obsah, který je autentický, angažující a – proč ne – trochu provokativní. A nezapomeňte, že i algoritmus má své slabé chvilky!
Nápady na originální a kreativní přístupy:
Každý z těchto přístupů vám může pomoci vytvořit obsah, který bude nejen více „přirozený“ pro Facebook, ale zároveň zajímavý a hodnotný pro vaše sledující.
Takže, ačkoliv náš vztah s Facebookem není tak růžový jako kdysi, stále má co nabídnout. S trochou úsilí, kreativity a možná několika dobře mířenými reklamami můžeme stále najít cestu k srdcím našich fanoušků – a jejich peněženkám😊
A na závěr, pojďme se podělit o naše příběhy. Máte nějaký smutný či veselý příběh o vašem vztahu s Facebookem? Podělte se s námi v komentářích!
Rozchod kvůli algoritmu: „Když Facebook změnil svůj algoritmus, cítil jsem se, jako bych byl vyhozený přes noc z práce. Můj dosah se propadl a já jsem byl na pokraji toho, abych Facebook opustil úplně. Ale pak jsem se zamyslel a začal experimentovat s novými typy obsahu a využívám AI. Pomalu, ale jistě jsme se s Facebookem zase ‚dali dohromady‘. Byla to tvrdá lekce, ale naučilo mě to být flexibilnější a kreativnější.“
Návrat po pauze: „Vzal jsem si od Facebooku ‚pauzu‘. Bylo to jako detox. Ale pak jsem zjistil, že mi chybí. Když jsem se vrátil, přistoupil jsem k tomu s novou strategií, publikuji v podstatě jen videa a najednou se to začalo zlepšovat. Bylo to jako začínat znovu, ale lepší se to každý den.“
Svatební zvony s Facebook reklamami: „Když jsem poprvé začal používat Facebook reklamy, byl to propadák. Ale po několika měsících testování a učení se jsem našel správný recept ve video reklamách. Teď jsou Facebook reklamy jako můj podnikatelský partner – a já jsem připraven říct ‚ano‘.“